Mijn cirkeltheorie

IMG_6152Iedereen die een boek heeft geschreven, denkt dat zijn of haar boek goed is. Heel goed. Bestseller kwaliteit. Stel dat het zo is: u heeft een goed boek geschreven, echt een heel goed boek: Hoe brengt u het dan aan de man? Hoe ziet Nederland uw meesterwerk?

Ik denk dat het met cirkels gaat. Iedere auteur heeft zijn eigen beginpunt (het maakt nogal wat uit of u een bekende voetballer bent die een boek schrijft of Jantje van driehoog-achter) en iedereen heeft een eindpunt (hangt af van diverse factoren zoals kwaliteit en aantrekkelijkheid voor de markt – een zwaar literair werk verkoopt doorgaans minder dan een smeuïg boek). Ieder boek legt zijn eigen weg af. Niet ieder boek drijft door alle cirkels of legt de weg in hetzelfde tempo af.

Hoe werkt het volgens mijn persoontje? Je lanceert een boek en gooit het op de markt alsof je steen in het water gooit. Er ontstaan cirkels. Soms veel, soms weinig. De ene steen komt verder dan de andere. Enfin, u ziet het voor zich.

Mijn cirkeltheorie:

Cirkel 1: de inner circle. Je schrijft je boek en mensen om je heen weten daarvan. Na vier jaar heb ik een kring van mensen om mij heen die het leuk vinden om mijn boek te lezen. Deze inner-cirkel heeft iedereen wel: de buurtjes, je moeder en je vrienden die er niet onderuit komen om je boek te kopen.

Het is zaak dat die van die 5 sterren zwijmel recensies schrijven voor de debutant: als je moeder niet in je gelooft, wie dan wel? Professionele schrijvers slaan deze fase doorgaans over maar het is gewoon leuk als je in de eerste week na je boeklancering een paar leuke recensies hebt. Critici kijken vaak neer op dergelijke recensies maar volgens mij is dat onterecht. Alleen moet de schrijver goed beseffen dat dit slijmen is: ze vinden jou aardig en niet per se je boek of zijn blind voor de kwaliteit (denk aan Idols waarbij iemand heel vals zingt en de moeder staat met tranen in de ogen van trots). Als je boek hier stopt te cirkelen heb je 1 (je moeder) – 200 boeken verkocht.

Cirkel 2: er ontstaat een olievlek. Dit is de aandacht van de lezer die je via fb of social media kent. Deze kring van mensen is al wat groter. Deze cirkel wordt gevoed door de kleine recensenten, de bloggers, de vloggers, de websitehouders. Deze vaak positieve recensies volgen in de eerste maand na het uitkomen van je boek. Als ze positief zijn en je bent zelf actief aanwezig, dan blijft deze cirkel zich verspreiden als een olievlek. Als je dit goed doet zit je aan de 200-500 boeken. Hier zitten ook veel mensen die je berichten delen en erover praten zonder je boek daadwerkelijk te kopen. Zij zetten je boek op een denkbeeldig “ga ik lezen lijstje”. Die kopen pas als het boek veel positieve recensies heeft. Dus volgens mij is het wel degelijk belangrijk dat de mensen uit stap 1 en 2 zich laten horen. Ik weet dat sommige auteurs hier zo heilig in geloven dat ze de recensies zelf schrijven, maar dat helpt niet: de deining van de golven moet via verschillende kanalen tot de lezer komen en niet door een constant gedeelde tweet/ fb post van de auteur zelf. Pas als een lezer 5 maal vanuit een onafhankelijk kanaal heeft gehoord dat een product goed is, gelooft hij het en staat het product in zijn hoofd.

Een goed artikel over het belang van bloggers verscheen vandaag op Hebban: https://www.hebban.nl/artikelen/de-invloed-van-ya-bloggers

Cirkel 3 zijn de officiële recensies en waarderingen van de kleine pers. Dus Hebban, Cleeft, lokale kranten, grotere websites, Biblion. Daar kun je zelf niet altijd invloed op uitoefenen maar als deze  recensies positief zijn kun je de olievlek wel verder uitbreiden. Dat gaat niet vanzelf. Bij iedere stap heeft de golf een duwtje nodig: van jou, van je uitgever of van je lezers.

Er zijn veel wedstrijden en prijzen waar boeken voor aangedragen kunnen worden. http://www.leesplein.nl/jongerenliteratuurplein/prijzen Als je boek goed is en je boek wordt goed gedragen in cirkel 1 en 2 en de officiële recensies gaan goed dan heb je in de eerste maanden na lancering ongeveer 1.000 boeken verkocht.

Natuurlijk is dit geen wet van Meden en Perzen. Sommige mensen hebben een hele grote familie of door hun werk een groter bereik. Dit is een theorie die ontstaan is door observatie van de beginnersmarkt.

Cirkel 4. De deining van golf 4 is voor slechts selecte groep weggelegd en daar kun je vaak bijna geen invloed op uitoefenen: ze komen bij jou. Bij deze groep horen de grote tijdschriften, de landelijke kranten, veel longlisten en shortlisten, landelijke recensenten, Janneke van Bol, interview Hebban/Cleeft/ Lood/ tv gidsen/ etc. Onbekende beginners hopen altijd dat ze tot deze cirkel doorstoten vooral omdat bekendere schrijvers hier instappen: dan lijkt de weg naar een bestseller zoveel gemakkelijker. Dat is deels waar, maar als dit boek niet gedragen wordt door cirkel 1-3 (lezers en kleine bloggers vinden het niks) stopt het hier ook voor die auteurs. Stoot je tot hier door dan mag je rekenen op een boek verkoop van 1.000 tot 10.000 boeken.

Cirkel 5. Topje van de ijsberg: auteurs hebben doorgaans literair agent die tv optredens regelt en signing bij grote evenementen (huishoudbeurs ed) en zorgt dat je bij DWDD zit en in de Linda staat. Als je dan ook goede lezerskritieken hebt, ga je de 10.000 wel voorbij.

Iedereen die een boek schijft denkt dat hij bij die 1% zit maar dat is niet zo. Het is hard werken om naar die 500 te komen. Een goed debuut verkoopt 1.400 boeken hoorde ik laatst een uitgever zeggen. Dat lijkt mij voor de debutant met hoge aspiraties een mooi streven.

 

 

14c reacties

  1. Van iemand die zo over cirkels kan schrijven, wil ik best een boek lezen.

    Cirkel 2 moet wel waar zijn. Ik zie op bepaalde plekken een schrijver die zijn boek aan het promoten blijft. Dat ga ik van zijn lang-zal-ie-leven dus niet lezen.

    1. Nee, van die mensen die alleen maar aandacht vragen voor dat ene boekje of dat ene artikeltje, daar word je op den duur niet vrolijk van. Ik kan me het enthousiasme wel indenken, maar je moet er gewoon voor waken om dat te doen.

  2. Heel erg even maar wilde ik je enkele nuchtere verkoopcijfers van een hardwerkende selfpublshing auteur laten zien, maar ik doe het niet. Want inderdaad, het is geen wet van Meden en Perzen en het heeft ook niet altijd iets met kwaliteit te maken, maar met marketing. Wordt je boek(en) gezien/gelezen door de lezers/recensenten die precies op het juiste moment datgene kunnen doen wat het nodig heeft om door anderen gelezen te worden op het juiste moment om ook weer datgene te kunnen doen enzovoort.
    Ik hoop voor je dat je Stympha’s de wereld veroveren! Dan kan ik zeggen dat ik je heb gekend. 😉 Je houdt er toch wel een voor me apart?

  3. Mooi geschreven, Nienke. Ik hoop dat jouw boek minstens vier cirkels haalt. Maar als ik je blogs lees moet dat niet moeilijk zijn, je schrijft heerlijk 😊

    1. Ik denk echt dat het doorleven van de golven een actie is: dus als je meer wilt verkopen, je actie moet ondernemen: dat kun je zelf als auteur doen; dat kan de uitgever doen of je lezers. Is je boek niet goed genoeg of niet toegankelijk genoeg voor een groter publiek, valt de verkoop stil. De cirkels zijn uitgewerkt. Hoe hou je de cirkels in beweging? Ik heb al een aantal “don’t-s” verzameld, nu nog formuleren wat je zelf kunt doen. Ik cirkel langzaam naar de kern!

      1. Het is inderdaad zo dat je als auteur zelf ook actie moet ondernemen als je wil dat je boek goed verkoopt. Het gaat niet altijd allemaal zomaar vanzelf, of het zou een fenomenaal goed boek moeten zijn natuurlijk 😉

        1. vergis je niet: die auteurs werken snoeihard om hun boek onder de aandacht te krijgen. Ik heb de agenda van Kim van Kooten toen een tijdje gevolgd. Het gaat daar wel om grotere aantallen maar zij heeft er heel hard voor gewerkt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *