Succesvol debuteren: cirkelend doorbreken door community-lezen

12366387_1150194358342595_6242128550613904142_n

Toen ik vier jaar geleden begon met schrijven had ik nooit verwacht dat ik aan de vooravond van mijn debuut zou belanden. Zelfs niet toen ik een jaar later besloot het serieuzer aan te pakken door van mezelf een selfmade-bestseller-woman te maken. Om mijn droom te bereiken heb ik destijds 2 belangrijke besluiten genomen: Ik wilde alles doen om beter te leren schrijven, dus om écht met een goed boek op de proppen te komen en als tweede besloot ik die weg zichtbaar af te leggen. De idee achter het eerste voornemen moge duidelijk zijn: debuteren met een slecht boek, daar zit weinig uitdaging in. Zichtbaar, dat zou mijn handelsmerk worden. Hoe ik dat deed? Ik schreef veel korte stukjes voor sites, bundels, magazines die goed worden gelezen. Ik deed mee aan wedstrijden en communiceerde dit alles op Facebook, Twitter en soms ook nog op Linkedin. Want dit is mijn primaire idee: Als je verstopt zit, zoekt niemand je. Ik bouwde in drie jaar tijd een hechte en liefdevolle vriendenkring op via social media. Tot op heden verkocht ik niets, maar nu mijn boek uitkomt, verandert dat. Het verandert echter niets aan de verhouding die ik met mijn vrienden heb want Facebookvrienden zijn geen klanten. Dat is mijn gouden regel en dat blijft ook zo. Leuren met je boek is uit den boze.

Toch wil ik mijn boek graag onder de aandacht brengen. En zoals met alles wat ik doe: ik verzon hiervoor een eigen methode: De Cirkeltheorie. Ik ben ervan overtuigd dat debuteren (en wellicht ook vervolgboeken) via een aantal cirkels verloopt. Niet iedere debutant legt dezelfde weg af of in hetzelfde tempo, maar min theorie geeft een mooie blauwdruk. Met name cirkel 1-3 zijn voor de beginners interessant. Hoe werkt het? Ik vergeleek het eerder al met een steen die in het water wordt gegooid en cirkels veroorzaakt. De ene steen veroorzaakt meer cirkels dan de andere en sommige stenen komen verder dan andere. De grondslag van mijn theorie is, is dat (buiten de kwaliteit om van je boek) de cirkels veroorzaakt worden door drie factoren: de auteur, de uitgever en de lezer. Wat bedoel ik daarmee? Of je boek verder cirkelt komt door de positieve actie van deze drie groepen. Ik leg het uit.

De steen is geworpen en het boek is te koop. Wie kopen je boek?

Cirkel 1 (1-200 verkochte boeken): Tante Truus oftewel je inner circle. Dit zijn alle mensen die je boek kopen, die je min of meer kent. Persoonlijk of via Social Media. Ze kopen het boek in eerste instantie voor jou. Als zij enthousiast zijn en jij (vaak ism je uitgever) bent actief gaat het boek door naar de volgende ronde.

Cirkel 2 (200- 500 verkochte boeken): Mensen horen van je boek. Ze kennen jou niet persoonlijk maar zijn nieuwsgierig naar je boek. Zij wachten vaak meerdere positieve reacties af voordat ze je boek aanschaffen. Deze groep wordt gedreven door enthousiaste bloggers, vloggers, website houders, boekenclubs/groepen, internet magazines en ga zo maar door. Hier zijn de veellezers te vinden die graag via communitylezen hun ervaringen met anderen delen. Het boek krijgt aandacht, de uitgever en de auteur zijn actief bezig en sturen het door naar beoordeling voor de volgende ronde.

Cirkel 3 (500-1.000 verkochte boeken): Hier is de lat al wat hoger. Dit is ook tevens het eindstation voor de meeste boeken. Hier leg je je boek langs de lat van de geschiedenis van de Nederlandse literatuur. Ieder genre heeft zijn eigen lat. Boeken die goed zijn ontvangen door de lezers, kunnen hier stranden door de (semi-) officiële beoordelaar van Biblion, Cleeft, Hebban, grote internetsites. Nu behaalt je boek de regionale kranten. Dit zijn vaak boeken die zijn uitgegeven door kleinere, kwalitatief goede uitgevers.In deze cirkel zijn ook de communy-lezers zeer actief. Hoe meer deining rond een boek, des te meer het boek op Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest etc blijft rondcirkelen. Toch is doorstoten naar de landelijke top moeilijk omdat daar weer andere spelregels gelden. Het zijn de toppers of beter gezegd ‘the happy few” die dat lukt.

Een uitgever zei laatst tegen me dat een goed debuut tegenwoordig een boek is dat 1.400 keer is verkocht. Die heeft dus net de landelijke aandacht gehaald. Cirkel 4 en 5 zijn de top boeken. Niet alleen de kwalitatief goede boeken maar ook de dieet boeken van “hoe honger ik me in 3 maanden uit” en de voetbalboeken van “kijk eens, met drug en ellende kun je ook de top bereiken” en een jaloersmakende hype veroorzaken.  Ik wil me vandaag beperken tot het debuut dat haalbaar en maakbaar is.

Wat kan ik doen om 1.500 boeken te verkopen?

Mijn idee is het dat doorcirkelen naar 1.500 boeken een gemeenschappelijke inspanning is van auteur, uitgever en lezer. De auteur moet waken om niet te gaan leuren; de uitgever moet zijn uiterste best doen om ieder boek dat hij uitgeeft een persoonlijk-passende slinger te geven en de lezer? De lezer moet helemaal niets. Hoe werkt het volgens mij? Als Tante Truus je boek leest, is ze erg trots. Zij schrijft een 5* recensie op Hebban en Bol en vertelt je waarom dit boek beter is dan Harry Potter of welke bestseller dan ook. Die beoordeling is waardevol omdat: als je moeder / tante niet in je gelooft, wie dan wel? Maar het heeft een duidelijke grens. 3x Tante Truus op Bol is echt scheepsrecht of het boek zinkt. Als je op alle beurzen hebt gestaan en al je kennissen en vrienden hebben het boek en ook hun reclame is uitgewerkt, dan valt je boek stil. Of je cirkelt door naar ronde 2. Daar kom je alleen als lezers enthousiast zijn, jijzelf actief (lees positief) aanwezig bent en je uitgever met je meedenkt. In cirkel 2 zitten namelijk de blogger en vloggers: als zij je boek gaan lezen en er over praten komt je boek verder. Boeken die de verkoop van 500 niet halen hebben ergens een deuk in hun cirkels waardoor het boek vroegtijdig zinkt. En volgens mij is dit vaak een deuk in de verhouding die auteurs hebben met hun lezers.

Lezen is gunnen: er zijn pak ‘m beet 1.000 vrij recente boeken te koop en er staan er 20-300 op het “deze wil ik ooit nog eens gaan lezen lijstje” van al die lezers die je wilt bereiken: hoe kom je bovenaan die “ga ik lezen lijst” te staan? Volgens mij gaat het zo: Lezen anno 2016 doe je samen. Het is community lezen: Ik laat in besloten groepen zien wat ik lees en post een foto op Instagram. Ik bespreek naderhand wat ik van het boek vond. Dat doe ik (zoals Moon Kager dit zo mooi verwoordt) alsof ik een vriendin vertel wat ik gelezen heb en waarom het boek volgens mij wel of geen aanrader is. De volgende lezer koopt, leest en evalueert en cirkelt het boek verder. De lezer pusht het boek naar zijn succes. De uitgever helpt door reclame, recensie exemplaren, open communicatie, respect voor de lezersrecensies en die enthousiast Retweeten en delen etc. Ook als het boek bij de landelijke pers is beland, blijft de lezer de hoeksteen van het cirkelproces. Wij, de lezers die enthousiast over boeken praten, zijn het cement in mijn cirkeltheorie. Onze blogs en recensies zijn essentieel voor de huidige boekenmarkt. Dus laat je horen!

Wordt vervolgd!

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *